Przejdź do treści

Wsparcie prawne przy wyjaśnianiu zarzutu rażąco niskiej ceny

Zgodnie z art. 224 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. 2022 poz.

Brak ogłoszenia wstępnego w trybie rozporządzenia 1370/2007

Art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego przewiduje obowiązkowe wstępne ogłoszenia informacyjne dla zamówień, których rozporządzenie to dotyczy. Takie ogłoszenia są również przewidziane w Prawie zamówień publicznych, lecz nie mają one charakteru obowiązkowego. Powstały więc wątpliwości jakie jest skutek niedopełnienia obowiązku określonego w art. 7 ust.

Aktualność informacji z KRK

Aktualnie, zgodnie z art. 26 ust. 1 i 2 Prawa zamówień publicznych, dokumentów potwierdzających m.in. brak podstaw wykluczenia żąda się tylko od wykonawcy najwyżej ocenionego. Z przepisu tego wynika zarazem, że dokumenty te powinny być aktualne na dzień ich złożenia.

Wadium w postępowaniu powyżej progu

Jeśli wykonawca wnosi wadium w gotówce, nie ma wątpliwości co do jego formy. Jeśli natomiast wadium jest wnoszone w innej formie (zazwyczaj gwarancja bankowa, gwarancja ubezpieczeniowa) mogą pojawić się wątpliwości w jaki sposób należy je złożyć w postępowaniach powyżej progu prowadzonych elektronicznie.

Jak złożyć ofertę w postępowaniu powyżej progu unijnego?

Zgodnie z art. 10a ust. 5 Prawa zamówień publicznych, w postępowaniu powyżej progu unijnego m.in. ofertę sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej i opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Powstały wątpliwości czy możliwe jest zeskanowanie oferty sporządzonej na papierze, opatrzenie zeskanowanego pliku podpisem elektronicznym i przesłanie zamawiającemu. Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 14 stycznia 2019 r. w sprawie KIO 2611/18 stwierdziła, że takie działanie jest nieprawidłowe, a oferta jest nieważna.

W jakich przypadkach uznaje się, że zmiana umowy ma charakter istotny?

Zmianę postanowień zawartych w umowie lub umowie ramowej uznaje się za istotną, jeżeli: 1) zmienia ogólny charakter umowy lub umowy ramowej, w stosunku do charakteru umowy lub umowy ramowej w pierwotnym brzmieniu; 2) nie zmienia ogólnego charakteru umowy lub umowy ramowej i zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: a) zmiana wprowadza warunki, które, gdyby były postawione w postępowaniu o udzielenie zamówienia, to w tym postępowaniu wzięliby lub mogliby wziąć udział inni wykonawcy lub przyjęto by oferty innej treści, b) zmiana narusza równowagę ekonomiczną umowy lu

Jakie rodzaje klauzul waloryzacyjnych ma obowiązek wprowadzić zamawiający do umowy zawartej na okres dłuższy niż 12 miesięcy?

Klauzule waloryzacyjne powinny być przewidziane na wypadek zmiany: a)            stawki podatku od towarów i usług, b)           wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r.

Czy zamawiający zawsze bada istnienie braku podstaw wykluczenia wobec podwykonawców?

Nie. Tylko na żądanie zamawiającego, wykonawca, który zamierza powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcom, w celu wykazania braku istnienia wobec nich podstaw wykluczenia z udziału w postępowaniu: 1) składa jednolite dokumenty dotyczące podwykonawców, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8; 2) zamieszcza informacje o podwykonawcach w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 1, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8. (art. 25a ust.

Projekt nowej ustawy już gotowy!

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz Urząd Zamówień Publicznych przygotowały i opublikowały projekt całkiem nowej ustawy o zamówieniach publicznych. Nowa ustawa liczy niemal 700 artykułów i oprócz znanych już rozwiązań, zawiera kilka całkiem nowych pomysłów, których celem jest usprawnienie procesu udzielania zamówień publicznych. Warto zwrócić uwagę na następujące uregulowania: został utrzymany próg wartości zamówienia, poniżej którego nie stosuje się przepisów ustawy, tj. 30.000 euro.